Uppdatering

Publicerad 2014-05-04

 
Ja nu känner jag mig nästan tvungen att uppdatera er lite! 
Blackie har vart iväg på återbesök till Husaby, ridprov och nytt ultraljud. Jag hade räknat med en hysterisk häst som skulle bråka och knövla, men det blir visst aldrig som man tänkt sig. Han skötte sig extremt bra och var hur snäll som helst när jag red och han behövde inte lugnande en enda gång under ultraljud och böjprov. För att vara Blackie är det rätt så otroligt! Veterinären tyckte iallafall att han rörde sig mycket bättre! På böjprovet såg hon en liten markering och på ultraljudet såg man att det inte var helt läkt än, men en klar förbättring. Jag fick börja trava igång honom, så jag ska fortsätta rida varannan dag och såhär ser planeringen ut:
 
v.1: 100 m trav x 100 m skritt x 4 intervaller.
v.2: 200 m trav x 100 m skritt x 5 intervaller.
v.3: 300 m trav x 100 m skritt x 6 intervaller.
v.4-6: 400 m trav x 100 m skritt x 7 intervaller. 
 
Tyvärr har vi haft lite otur så vi har bara kommit till v 3 än. Dom två första veckorna gick det bra, men sen tappade Blackie skor och vart öm osv. plus att jag har vart iväg på träningar och det har vart mycket annat som jag har vart tvungen att fixa. Men nu ska vi väl ta och kunna fortsätta enligt planeringen. Han har dom senaste gångerna känts super fin! Han jobbar ju så otroligt bra och jag blir så glad av den hästen alltså! Än så länge har vi bara ridit ut och travat rakt fram. Han har ju en del ideér nu när han har så mycket energi, han ska inte gå från stallet, backar och knövlar och vänder. Jag försöker bara att vara lugn och inte göra någon stor sak av det och bara vända tillbaka honom. Att bli arg på honom funkar inte riktigt. Men givetvis får jag säga till honom om han är allt för dum. Men när han väl lyssnar går han så himla bra!
 
Mere har det gått väldigt upp och ner med. Vissa perioder har hon gått riktigt bra och andra har ingenting funkat.
Jag har bytt bett och provat allt möjligt och ändrat på saker mm. Men nu tror jag att jag hittat ett bett som funkar riktigt bra till hoppningen och terrängen, där hon blir lite väl stark och jag behöver mer kontroll. Dressyren är hon ju svår i, väldigt tjaffsig och liksom på hela tiden. Egentligen är hon nog en riktig liten envis, bekväm liten dam. Hon vill inte riktigt komma till arbete där hon bär sig själv och verkligen jobbar genom kroppen, utan hänger sig på och blir springig och hon måste lära sig att vänta och att lyssna vad jag vill.
Vi har iallafall vart iväg på mycket träningar och det har gått framåt. Förra helgen var vi iväg på 3 dagars fälttävlansläger på Runsten  för Ulf Johansson och jäklar vad bra det gick! Vi har även vart iväg på två fälttävlan. Filmer kommer från dom! 
 
Mere & Blackie i hagen.
 
 
 
 
 
Blackie vid senaste besöket på Husaby.
 
Mere på första hoppträningen utomhus för i år, något taggad!!
 
Ute på en pigg Mere.
 
 

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2014-05-08 19:19:27

Åh vad jag saknat dina inlägg och fina bilder! :) <3

Svar: Jag får försöka uppdatera lite bättre nu! ;)
Alexandra None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela