Fälttävlan i Mantorp x2

Publicerad 2014-05-04

 
Den 18 April var vi i Mantorp på första fälttävlan för i år. Det gick inte direkt jätte bra.
 
Dressyr, deb. 2007: Hon kändes spänd när jag red fram till dressyren och det vart absolut inte bättre inne på banan. Hon låg på och vart riktigt stark. Och jag satt bara och oroade mig för om jag verkligen ens skulle kunna hålla henne. Att vi ens tog oss igenom var nästan otroligt. Hemsk känsla! Jag vart riktigt besviken. 57% fick vi där. Som vanligt var kommentaren av domaren att hon var för spänd... 
 
Hoppning, 95 cm: Hon hoppade riktigt bra på framhoppningen! Och inne på banan kändes hon oxå fin, lite stark men. Sen mot 6:an började hon studsa och jag var inte tillräckligt snabb med att släppa fram henne, så då kom vi snett och fick en vägran. Sen vart Mere lite grinig och stegrade och knövlade lite en stund innan vi kom iväg igen och kunde avsluta banan. Så en vägran (4 fel) och massa tidsfel, 21 tror jag. Så sammanlagt 25 straff. 
 
Terräng, 90 cm: Jag var ju lite halvnervös, det e inte kul att rida henne när hon bara drar och sticker och springer vart hon vill. Och lite så har det ju vart dom senaste terränger vi ridit. Men jag bestämde att jag skulle rida ett lugnt tempo och att hon skulle lyssna. Men faktiskt gick det bättre än väntat. Jag kunde hålla henne och hade kontroll hela vägen. Så det kändes bra! 1 min efter tiden, så 24,4 i tidsfel. Men för att vara första för iår får jag vell vara nöjd. Men tycker lite att vi har tränat hela vintern, både hoppning och dressyr, mycket alltså! Och endå rider vi likadant som förra året, kändes inte jätte roligt. Inget att se film på...
 
Sen igår var vi iväg igen till Mantorp och red debutant. Det gick oväntat bra! Så här får ni filmer, till o med från dressyren! ;)
 
Dressyr, deb. 2007: Mere kändes helt ok på framridningen, eller ja, som vanligt kan man vell säga. Irriterad på flugor och lite på. Men ibland känns hon riktigt fin efter ett tag på framridningen, men sen när man ska till banan och det blir nytt osv brukar hon bli spänd. Så vart det inte den är gången, hon sökte ett riktigt fint stöd på bettet och jobbade på bra och kändes ovanligt stadig. Lyssnade riktigt bra! Vi hade några små missar, men jag var så glad efteråt! Att hon kunde gå så himla bra och stadigt! Vi fick 65,5%! Haha, vårat bästa hittils givetvis.
Framförallt var det halterna som inte vart bra, den i programet var alldeles för sen, vet inte va jag höll på med? Sen var hon lite orolig i sista. Sen var det formen, hon hamnar ju lätt lite bakom lod i vissa delar.  
 
 
Hoppning, 95 cm: Hoppade fint på framhoppningen, men var lite väl på. Inne på banan kändes det väldigt enkelt, fast hon vart riktigt stark. Men felfria var vi! 
 
 
Terrängen, 90 cm: Jag försökte lita lite mer på henne och vi kunde hålla ett ganska bra tempo fram till hinder nr 7, där började hon lägga sig på, men jag kunde hålla henne! Vid vattnet försökte hon springa på sidan, men det lyckades hon inte med utan vi kom igenom. Efter det red jag i ett lite lugnare tempo. Vet inte om det är därför det känns som hon blir så myckt starkare, när jag börjar bromsa, eller om hon blir mer o mer stark ju längre vi rider.. Ja, jag vet inte.. Hon kan ju i princip den banan utantill oxå, så hon kanske blir lite mindre på när det är lite nytt mm. Men vi var 17 sek efter tiden och fick då 6,8 straff. Så otroligt nöjd över den tävlingen!!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2014-05-08 20:29:10

Det är så himla kul att följa eran utveckling! :)

Svar: Ja det är kul när det går framåt! =)
Alexandra None

Postat av: Cissi

Publicerad 2014-05-22 22:33:45

Fina!!!!!!!!!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela