Lovad uppdatering

Publicerad 2013-09-27

 
En dag för sen, eftersom jag redan åkte in igår med honom. Jag väcktes nämligen av att dom ringde från stallet, för att Blackie inte ville gå, och det såg ut som höger bakben hakade upp sig när han skulle börja gå. Så han och Mere fick stå kvar inne tills vi kom ut till stallet. Mycket riktigt ville han inte alls gå, och han såg inte direkt halt ut på benet, men som sagt, det nästan fastnade och han gick hela tiden med bakdelen snett åt höger. Och jag var rädd att det var något allvarligt i korset/ländryggen och att det var det som har vart felet på honom som nu blivit värre. Jag ringde till ATG kliniken i Karlstad. Och vi kom först fram till att jag nog kunde vänta tills idag, då jag hade en bokad tid. Men ute i hagen såg det nästan ut som han vart dåligare, stod bara stilla på samma ställe och åt inte, såg inte pigg ut m.m. Inte likt honom. Och jag klarade verkligen inte av att se honom så, så jag fick ringa till jobbet och knövla o ta ledigt och bokade tid. Sen fick jag köra hem Sören, det är ju det som är lite dåligt med att jobba på samma skift, för han kunde ju inte oxå ta ledigt, sen fick jag åk tillbaka till stallet. Sörens bil har knövlat en del på senaste tiden, bara dör lixom. Och man kan ju inte dra transporten med vilken bil som helst plus att jag inte får köra så mycket. Men jag fick byta bil med Jocke, vilket var tur, eftersom att Sörens bil tydligen hade börjat krångla direkt. Blackie ville inte alls röra sig i hagen. Men fick med honom tillslut och han kom in i transporten. Och jag fick verkligen inte tag på nån som kunde följa med som lite stöd och hjälp, utan fick åka själv. Blackie är ju inte den roligaste att köra med, eller överhuvudtaget hållas med, på nya ställen. Men han stod faktiskt snällt i transporten och skötte sig ok, tills han kom in i boxen på kliniken. Där stod han och härjade och gnäggade och såg inte speciellt sjuk ut. Till sist var det iaf hans tur, och det var ju inte så lätt att kolla igenom honom, eftersom att han var överallt och vägrade stå still. Och han såg inte alls lika dålig ut. Fick iallafall springa med honom och longera och veterinären sa att han hade 1-2 graders hälta på höger fram. Vilket jag tyckte var jätte konstigt! Så när han gjorde böjprov ville han inte alls på höger fram, och då upptäckte veterinären en svullnad över knät. Jag var ju så upptagen med att det var något bak, hade inte ens kollat fram. Röntgen och ultraljud på höger framknä, inget skadat, utom att det var svullet. Troligtvis har han fått nån smäll där, antingen på onsdagen, eller på natten till torsdag eftersom det var så nytt. Fick iaf Metacam utskrivet, som han ska få i 5 dagar och sen ska han bara vila. 
Guud va rörigt inlägg det blev. Men känns otroligt onödigt! Hade han sett halt ut på fram och jag hade sett den svullnaden hade jag aldrig åkt in, för det såg helt enkelt bara ut som han fått en smäll där, inget allvarligt. Jag var helt säker på att det var något riktigt illa i bak och att jag inte skulle få med mig hästen hem. Veterinären såg ingen hälta alls i bak, möjligtvis lite stel, men han sa oxå att det är svårt att sejja. Nu måste han ju bli helt bra från det här först, innan vi kan ta reda på vad det andra är. Så jag bokade om tiden jag hade idag. Då Mere skulle med och tänderna skulle kollas på båda, så vi ska dit om två veckor igen. Då hoppas jag att vi kan ta reda på det "riktiga" felet på Blackie
Kan ju tillägga att jag hade utsläpp imorse och Blackie såg hur pigg och frisk ut som helst. Svullen i frambenet och gick lite snett med bakdelen till höger, men annars inget konstigt.. Suck! Tror att han måste ha fastnat eller gjort något i boxen, och dragit till något. Söt e han iallafall! <3
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2013-09-29 21:25:35

Plutten då :( <3

Svar: Mm!!:(<3
Alexandra None

Postat av: Cindy

Publicerad 2013-09-30 15:15:00

Fy vilken otur! Det där med att åka själv är ju aldrig kul ifall det händer något..
Tur att det inte var något allvarligare med Blackie iaf, han får krya på sig:) Du får ta ett litet snack med honom att han får låta bli o oroa matte:)

Svar: Haha! Näe han e ju lite halv stökig när man ska någonstans. Ah ja får göra det! ;)
Alexandra None

Postat av: Camilla

Publicerad 2013-10-02 05:38:03

Men lilla skrutten då :( Vilken otur! Skönt att du kom iväg & fick svar på vad det var iaf..

Håller tummarna för er :)

Svar: Ja, vi får se va dom säger nästa gång vi e där. :( Hoppas på det bästa!
Alexandra None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela