Tävlingen i lördags.

Publicerad 2013-03-31

 
Jag och Sören åkte i god tid från Laxå. Kom till stallet och hade gott om tid och allt kändes väldigt bra och väl förberett, sen precis när jag ska gå o hämta Mere kommer jag på att jag glömt min nya kavaj i Laxå!! Så jävla klantigt! Och det fanns ju ingen tid att åka o hämta den. Så jag fick ringa och väcka stackars pappa så fick han komma till tävlingen med min gamla kavaj...trist..men det funkade ju!
Bästa Cissi var med som hästskötare, det underlättar väldigt mycket när man har med någon som kan lite mer om hästar och som vet och ser vad som ska göras. Inget illa mot Sören men han gör sig nog bäst att köra! ;)
Iallafall var vi ju med i 80 cm Clear Round och 90 cm avd. B. Första klassen startade kl 9, så då var det fortfarande stenhårt i backen och blåste svinkallt! Så det gick ju inte direkt att rida fram något ute. Så det var på framhoppningen vi fick rida fram helt enkelt, ganska trångt ridhus, med max 5 personer samtidigt. Mere blir jätte stressad av just en massa hästar som hoppar hit och dit. Så vart inte mycket till ro, och hoppa fram hann jag göra en gång på lilla och en gång på räcket innan jag skulle ner till på banan. Men känns som det inte spelar så stor roll när det bara är 80 cm och Mere ändå bara blir stressad.
 
Påväg till framhoppningen.
 
 
 
Tänk att denna fina häst är min! Älskar henne så ofattbart mycket! <3
 
 
Inne på banan skötte hon sig så himla bra. När vi stod utanför ridhuset och väntade på att få gå in stod hon helt stilla, hur lugn som helst. Och inne på banan var hon såå duktig! Kändes så jäkla bra, för jag kände att jag hade kontroll hela banan och hon lyssnade på mig. Dessutom hoppade hon mycket bättre än hon brukar. Hon tog i lite mer, annars brukar hon slarva och inte hoppa ordentligt men då lyfte hon på fossingarna vilket gjorde att vi kom felfritt runt! Dock red jag väldigt samlat, så vi fick ett tidsfel, men tydligen räknas bara hinderfelen i Clear Round, för rosett fick vi iallafall, Merelis FÖRSTA! Så jäkla stolt jag är över henne alltså!
 
 
Sen var det dax för 90 cm, först var det avd A, vilket är mer tävling eller vad man ska säga. Där man får fram en 1, 2, 3 , 4 osv. genom minst antal fel och snabbast tid. Där rider man först fas 1 (grundomgången) vilket var 8 hinder, mållinjen till fas 1 är startlinjen till  fas 2 (omhoppningen) som brukar vara 5 hinder ca. I avd B blir man placerad efter fel på hinder, alla som är felfria blir alltså placerade som 1a. Ingen tid, dessutom rider man bara fas 1, dom 8a första hindrena. Hästar under 6 år får inte starta avd A, jag antar att det beror på att hästen ska få en bra runda och inte bli pressade att gå fortare än dom klarar. Så då är avd B en bra extra klass, även kallad unghästklass. Under avd A fick Mere gå in i transporten. Vilket jag tror är ganska nyttigt för henne. Att bara få stå och ta in allt, och se att det inte är något att stressa över. Tog ut henne ganska tidigt, samma sak där, jag vill att hon ska se att det inte kommer hända något stort, utan att hon kan vara lugn. Gick bättre på framhoppningen och vi hann hoppa lite mer fast främst försöker jag bara att hon ska vara lugn och inte stressa. Inne på banan försökte jag öka på tempot lite så vi inte skulle få tidsfel, och då blir hon ju direkt mer taggad. Men jag tycker ändå att det funkade riktigt bra! Även där var vi felfria, trots att hon var i på några hinder. Men jag är så otroligt stolt över min tjej! Fiinaste duktiga Mere! Inge knövel vid in/utsläpp, hoppade skit bra och lyssnade! 
 
 
 
Duktiga tjejen! 
 
Hela två stycken! Så jävla stolt är jag! Fan vilken otroligt fin häst jag har! 
(Påskhoppning brukar dom kalla tävligarna, så då har dom lite passande färger på rosetterna.)
 

 
 Hemma igen! Haha, vi hann bara in till boxen där jag skulle byta täcke, så trampade hon av sig en sko! Snacka om tur att hon inte tappa den innan! Så då får hon väl två välförtjänta vilodagar, tills tisdag, då hovslagaren kommer.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-03-31 23:17:16

Grattis! Vad duktiga ni är båda två!!! :)

Svar: Taack! =)
Alexandra None

Postat av: Lovisa

Publicerad 2013-04-02 20:35:00

Va fina ni är, o så duktiga!! :D
Vilka söta bakben Mere har när hon hoppar, bra o va försiktig! ;) <3

Svar: Taack!! Haha, ja vi behöver träna lite på tekniken ehum, tror ja... ;)
Alexandra None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela