Jobbat!

Publicerad 2013-03-13

 
Har som sagt jobbat nu måndag & tisdag 6.00-15.00 och det har faktiskt gått riktigt bra, såå roligt så! 
Efter jobbet har jag åkt raka vägen till stallet! Blackie har ju vart så himla fin nu i några dagar. Lite knövlig när vi ska från stallet, men nu ger han sig fort, så jag gör ingen grej av det. Resten av ridturerna har han vart heelt underbar alltså, skitfint stöd på tygeln, lugn och lyssnar! Vi har börjat trava lite längre sträckor och även lagt in små galopper. Senorna känns jätte fina, så det är ju skönt! Lixom allt bara funkar så bra med honom, i helgen körde vi en del skänkelvikningar över vägen dom börjar han bli riktigt duktig på. I måndags provade vi även lite sluta, som funkade bra. Allt underlättar ju så när dom är fina i munnen! Lika fin var han igår, och vi provade att fatta galopp från skritt. Vi galopperar ju inte många språng, men vill att han lär sig det. Att fatta från skritt eller halt hjälper till med så mycket. För det första blir det ingen slängtrav in i galopp, utan det blir ett rent galoppsprång direkt från skritt, sen är det också väldigt bra träning, speciellt för hästar som har lite svårt att samla sig. För varje galoppfattning blir hästen lite, lite starkare och orkar lite mer. Det krävs även en ganska bra balans från hästen som då tränas upp. Sen får dom verkligen känna efter vad man vill, och lära sig att just att det där är en fattning, samt lära sig ta stöd på ytter osv. Jag tycker inte om att fatta galopp med hjälp av ett hörn, eller liknande,utan tycker att dom ska kunna ta en fattning och ha så pass mycket framåtbjudning att det funkar. Nu har jag alltid haft väldigt pigga och framåt hästar där framåtbjudning inte vart ett problem, om man säger så. Men det är bara att träna tills det funkar!!
Tillbaka till Blackie då, först fattade han inte alls vad jag ville, utan vart mer uppåt, men sen fick han till en jätte fin fattning i vänster galopp. Lite svårare i höger, men det ska tränas mer på, det är ju ingen panik om man säger så.
Mere har vart lite halv tjaffsig, vi har tränat mer på byten, vilket funkat bra, ett xx antal galoppfattningar! Mycket vänster galopp - halt - höger galopp - halt - vänster galopp osv. me ca 5 galoppsprång i varje. Riktigt fin där! Det som inte riktigt känns bra är ju som sagt att hon vart tjaffsig och inte vill ta stöd och ja, sånna tråkiga saker. I går red vi extremt samlad galopp och gick i sluta. Åt vänster går hon bra, men höger funkar inte alls, så ja, ni hör ju vart preblemet ligger - hos mig. Jag får inte alls med vänster sida på henne och det är framförallt vänster tygel hon biter sig fast i. Måste verkligen jobba på min sist och inverkan på hästen alltså. För det är ju ofta så, eller ofta,  jämt- är det så när det gäller olikheter i hästens sidor m.m att det beror i princip alltid på ryttaren. Jag har alltid varit väl medveten om hur viktig sits och balans är vid ridning tills för några år sedan då jag red för en så jäkla duktig tränare alltså då vart jag extremt medveten om det! Hon förklarade allt så himla bra, och hon kunde verkligen säga "så höjer du innerhanden, bara nån centimeter" så gjorde jag det och allt bara funkade! Helt otroligt! Haha, hon är lite barsk och ser ALLT! Och det är verklige bara ren sitsträning hos henne alltså, men det är så nyttigt!! Hon fick mig verkligen att förstå hur känsliga hästar är, och vad mycket en liten ändring kan göra! Så när jag har problem med något (ganska ofta, haha) försöker jag alltid känna efter vad jag själv hålls med, o hittar jag felet och rider rätt, går hästen därefter! Tusen tack till denna underbara tränare, som jag förövrigt ska försöka boka in en tid hos här snart igen, för det ger så otroligt mycket! 
 
Blackie väntar på att få gå ut i hagen igen, efter ridturen.
 
 
Hans fina öga.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela