Glada hästar!

Publicerad 2013-03-13

 
..för imorse fick dom en ny bal i hagen! Blackie är ju lite mobbad i hagen ibland. Mere och Medina är lite halvsura på honom och han får inte ta för mycket plats, framförallt inte vi maten. Men han finner sig så snällt i det, och sköter sig efter reglerna så att säga. Men vid höbalen idag var han den enda som vågarde ta tag och rycka lite i höet, för den är ju ganska hårt packad, Mere och Medina står bara och drar i nått litet strå och tycker det är jobbigt. När dom stod själva, alltså utan Blackie, fick vi mer eller mindre skära upp hela överdelen på balen och rycka lös hö åt dom, för dom tyckte det tog emot lite för mycket att dra ur höet, så då åt dom hellre inget av den....prinsessorna. Men nu har vi ju Blackie då, som faktiskt orkar anstränga sig lite för att få mat i magen, så vi gjode bara ett hål på toppen på balen, så dom inte sprider ut det så. Får vi se om dom äter!
Idag fick Blackie gå ut på tur med Medina. Han skötte sig bra, lite ofokuserad i början, men sen jätte fin! Vart lite trav, men mest skritt! Och idag på hemvägen gjorde jag några halter, och trots att Medina gick före stod han så snällt och fint på tygel och väntade på att få gå! Fina Blackie, man blir ju så stolt! =)
Mere fick gå ett pass på ridbanan. Och idag gott folk red jag på ett vanligt tränsbett! Eller okej, kanske inte helt vanligt, det är ett kulbett med tre rörliga delar. Men vi red på bara en bettring, när jag ridit på den vanliga ringen på pessoat sitter det ju endå en ring ovanför, som sidostycket sitter i, så det blir ju endå lite hävstång, om man säger, men idag, bara bettring alltså. Och ingen martingal! Jag hade inga stora förhoppningar direkt. Hon var tjaffsig och det kändes stumt i handen, men efter att jag suttit och försökt mjuka upp henne lite i sidorn, samt jobbat på min sits började hon lossna, och på slutet fick hon ett så otroligt fint stöd i både traven och galoppen! Skritt - Inte lika bra. Övergångar - tjaffsig. Halter - katastrofala... Haha. Men jag tror inte riktigt att hon gillade bettet, för hon grejjade väldigt mycket med det just i halterna, så ska prova vanligt tredelat nästa gång. Känner mig så otroligt glad, just detta med att rida på vanligt bett har varit ett stort problem för mig och Mere och det bli ju även då svårt på tävlingarna, eftersom man inte får rida på vilket bett som helst i dressyren. Men det funkade idag, kanske inte vart världens snyggaste, men jag hade full kontroll! Haha, eller nästan iallafall. Det är en häst i stallet som har fått en spark, så han har fått stå i en lite mindre hage själv, och den ligger precis bredvid ridbana. Nu börjar hästen bli bättre verkar det som, för han hade en massa bus för sig när jag och Mere red förbi. Och jag var så stolt över Mere för hon var så opåverkbar. Full fokus på ridningen, kollade inte ens åt hans håll helt koncentrerad på mig. Men sen rätt var det var så gjorde han något hopp precis bredvid oss, så Mere bara körde upp huvudet och drog iväg, nästan hela långsidan! Haha, som är typ 40 m...., haha, minus 10... eftersom det är en massa snö... Riktig åktur för mig alltså! ;) Nee, men förutom det och dom katastrofala halterna kändes hon jätte fin! Så nu känner jag lite motivation med just dressyrmomentet som är i fälttävlan igen! 
 
Kolla så glada! Blackie, Mere & Medina.
 
 
Mina. <3
 
 
Gud vad jag älskar denna häst! <3
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela