Att träna på!

Publicerad 2013-03-03

 
Både jag och Mere har lagt oss till med dåliga ovanor pga varandra då. Därför ä det jätte bra att rida flera hästar. Och sen jag börjat rida Blackie märker jag en hel del saker på Mere där jag låter henne komma undan m.m. Nu pratar vi om när man jobbar på formen framförallt. Att jag inte riktigt känner när hon biter sig fast i bettet, gör hon det mycket känner jag givetvis, men när det är det där lilla. Blackie är så otroligt mjuk och fin i munnen, ja vet att jag tjatar om det, men faktiskt tycker jag det är värt att nämna haha, varje gång.. ;) Han behöver man bara korrigera lite grann så får jag det där fina stödet. Där vill jag ju också att Mere ska gå. Men då har man något att jämföra med, hur det ska kännas. Sen finns det mycket andra saker som är upp till mig att träna på fast det är tråkigt.
 
* Rakriktning.
Jag måste bli bättre på det. När jag rider Mere jobbar jag mycket på formen, och vi gör det rakt fram, men att gå i en rakt linje (tex uppridning i dressyrprogram) där man siktar på en punkt och sen ska rida rakt dit blir Mere lätt vinglig och vi har inte den rätta balansen. Fast på dressyrpogrammen vi ridit (typ 3) fick vi nog 7:or på alla uppridningar mot domaren, men mer träning på det!
 
* Dressyrprogram.
Också där måste jag bli bättre på att rida igenom programmen och delar ur programmen. Det är lätt att sitta och rida och hästen känns fin när man hela tiden gör det som känns bra. Tillexempel fattar galopp när Mere känns lugn och fin, gör halt när hon har ett bra stöd osv. Men när man rider ett program, då ska man fatta galopp vi exakt H eller göra halt vid X oavsett hur hästen känns. Så jag måste börja planera mer i min ridning.
 
* Sitsen.
Jag sitter väldigt snett i sadeln. Jag har blivit mer medveten om det, men viker mig i sidan ofta, speciellt i höger varv. Trampar ner olika mycket i stigbyglarna. Har olika mycket stöd i tyglarna. Man ska ju ha det på yttertygeln hela tiden, men i vänster varv har jag oftast mer stöd på inner, vilket gör att hon blir sned. Vart jag "har" sittbenen måste jag också tänka på, samma sak att inte spänna mig i axlarna. Finns hur mycket som helst att träna på där! För att inte tala om att sitta ner i sadeln i trav.....
 
* Att vänta.
Mere ska vänta på mig, inte slänga sig iväg och gissa vad vi ska göra utan vänta på en galoppfattning, vänta på skänkel,koncentrera sig på nuet, och inte stressa. ( haha, inga problem för Blackie inte..han måste istället bli snabbare på att svara.) Helt enkelt lugna ner sig överhuvudtaget.
 
Det finns givetvis väldigt mycket mer vi måste träna på, men det här är några av våra nästa steg om man säger så!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela