Fälttävlan, Mantorp 27 Juli

Publicerad 2013-07-28

 
 För en gång skull kom vi i helt ok tid. Jag hade lagomt med tid på mig att rida fram och fixa allt. 
 
Dressyr, debutant 2007: Red fram och Mere kändes ok, som vanligt lite tjaffsig, men endå rätt lugn. Samtidigt höll jag ett öga på dressyrbanan och märker att ekipaget före mig rider "fel" väg men domaren inte blåser. Och ja, då gick det upp för mig att jag inte kollat vilket dressyrprogram det var. På alla tävlingar jag vart på har det alltid varit debutant 2011 men tydligen inte den här gången. Då var kl 8.40 jag skulle in på banan 8.47. Fick panik och bad att Sören skulle springa och till sekretariatet och be om jag kunde få en senare starttid. Precis när han sprang iväg kom Emma upp till framridningen och hon berättade då fort programmet då hon oxå rider det med en av hennes hästar. Så jag försökte lära mig det lite fort och gick in den tid jag skulle. Jag kunde ju absolut inte koncentrera mig på Mere eller form eller nått annat än vart jag skulle rida. Jag missförstod en sak och trodde man skulle rida rätt över banan, men man skulle rida från M till E, lite snett alltså. Så fick en felridning, men annars kom vi igenom det. Haha, och det roliga var att vi red på ca samma procent som vi brukar. 56% Näe usch, det var riktigt stressande! När jag kom ut från banan hade Sören fixat så jag kunde få en senare starttid för dom hade en strykning, men det vet man ju faktiskt inte. Så det hade ju funkat iallafall. Men tusen tack till Emma för hjälpen, annars hade det aldrig gått! =)
 
Hoppning, 95 cm: Var aningen uppstressad efter dressyren, trots att vi kom igenom den. Det ville lixom inte släppa. Men hoppningen gick riktigt bra! Tyckte vi hade ett bra flyt. Mere låg inte på allt för mycket och hoppade riktigt bra. Felfri runda! Och jag var jätte glad över att vi hade en sån bra känsla och att det inte vart så mycket fram och tillbaka som vissa tidigare tävlingar. 
 
 
Terräng, 90 cm: Förra året när Mere och jag var och tävlade i Mantorp fick jag avbryta ritten eftersom att Mere mer eller mindre skenade och jag hade ingen kontroll alls. Så med tanke på det gick det jätte bra. Hon drog lite vid starten, men jag fick tillbaka henne och dom 5 första hindrena var hon sådär grymt fin och vi hade ett riktigt bra tempo. Sen vart Mere bara starkare och starkare och började lägga huvudet sådär på sne och jag hade ingen styrning alls. Och var tvungen att sakta ner. Höll på och missa vatten hindret, sen vart hon lite grinig och ville inte rida bort från starten igen och ja, det gjorde att vi fick några tidsfel. Red 13 sekunder efter optimaltiden. Men det gör inget, för nu vet jag att vi kan faktiskt rida på i någorlunda fart utan att det blir totalt sken. Så det kommer oxå att funka någongång! Inte så nöjd med att både styrningen och bromsen inte funkade ibland, men är glad att vi kom runt! Felfri på hinder. =)
 
 
Som vanligt (numera iallafall) sköter sig Mere exemplariskt på tävlingsplatsen. Lugn och fin. Och står snällt i transporten! Duktiga häst! <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela