Finaste Mere!

Publicerad 2013-01-24

 
 
 Igår red jag Mere i paddocken. Jag har under en längre tid ridit på enbart pessoa bett för att slippa vara så hård i handen när hon ligger på.
På pessoat blir hon mycket känligare och jag kan ge mycket mindre hjälper och slipper ta så hårt i henne. Hon blir mycket "lättare" i handen. Nu dom senaste veckorna har jag flyttat upp tyglarna från den nedersta ringen på bettet till den stora, så det blir som ett vanligt bett alltså.
Och det har funkat riktigt bra, hon börjar ta de fint, och i och med att jag har ridit på nedre ringen har hon blivit tvungen att lyssna på små tygeltag och det har blivit en vana att känna efter så små hjälper för henne så även nu när jag flyttat upp tyglarna svarar hon likadant.
 
Pessoabett tycker jag funkar riktigt bra på hästar som lätt hänger sig på eller kör upp huvudet och blir starka. Det vikitga är att man verkligen försöker ge så små hjälper som möjligt så dom lär sig lyssna på det. Sen kan man sällan få hästen att bli så avslappnad och att dom jobbar i en korrekt form av pessoat eftersom det är ett för skarp bett för att dom ska tycka att det är behagligt att ta stöd på. Så inget bett att rida dressyr på!
Men för hästar som e lite hårda skulle jag rekomendera det!
 
På Mere känns det verkligen att hon börjat söka stöd och börjar bära sig själv fint när jag rider på vanliga ringen och det känns mer och mer att hon själv tycker att det blir för skarpt när jag rider på den nedersta när vi rider dressyr med mycket förhållningar osv. 
 
Igår iallafall kändes hon jättefin! Vi brukar oftast fatta galopp från skritt eller halt, för att det inte ska bli springit in i galoppen, och det har hon blivit jätte duktig me, i början va det som vi stod i en startbox. Gav lite skänkel så PANG iväg! Haha, men nu har hon lugnat sig, i höger galopp fattar hon oftast lugnt och i form, i vänster slår hon fortfarande upp med huvudet just vid fattningen. 
 
Men vi måste verkligen försöka träna mer på övergångar trav-galopp, galopp- trav. 
 
Liten film från ridhuset, som vi va till för några veckor sedan! =) (på vanliga ringen!;))
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Cissi

Publicerad 2013-01-25 14:18:30

Bra Alex!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela