Tävling!

Publicerad 2013-02-10

 
 
Jag har funderat på det här med tävlingar och tycker att många tar det så onödigt seriöst!
Jaa, sitter man och rider grand prix och världscup, okej, men en liten jäkla lokal tävling alltså, hallå..
Man vill givetvis göra sitt bästa och man vill ju inte vara dåligast, men jag försöker jämt att skjuta dom tankarna åt sidan och försöka se på det som en del av utbildningen. 
Det är inte så farligt att åka till en tävling och att det går dåligt, faktiskt! 
Men jag är väldigt sån oxå, eller försöker att vara, att lixom testa saker, inte vara orolig hur det ska gå eller vad som kommer hända, släppa lite på kontrollbehovet och att allt ska vara perfekt och så otroligt förberett.
Okej, kan man inte galoppera på sin häst kanske man inte anmäler sig till en dressyrtävling där det ingår galopp och har hästen bara hoppat 30 cm kanske man försöker hoppa lite höge innan man är med i en lokal hoppning tex.
Men hästen behöver inte gå i värsta formen och göra klockrena övergångar m.m. Eller hoppa och galoppera i värsta rytmen, givetvis är det det man vill och önskar, men det är inte det viktigaste. 
Jag kan lika gärna åka på en träning och hoppa en bana på 8-9 hinder, enda skillnaden är att man får inte rida över en viss tid eller få allt för mycket fel. 
Nu finns det ju dom som har en mycket högre tävlingsambition än mig och sånna som absolut aldrig skulle ge sig ut och tävla förrens dom känner sig 100% klara och det är ju helt upp till var och en! Och vissa tycker säkert att det bara känns onödigt att åka och tävla om man vet att inte allt funkar.
Men jag är absolut inte sån och jag tycker att tävlingar oxå är ett bra sätt att utvecklas tillsammans och lära känna varandra. I stort sett alla hästar kan ta sig igenom en 90 bana eller en lc.
Just nu känner jag inte alls för att tävla, sist jag var iväg var i oktober tror jag. Men jag känner inte alls den där lusten att åka iväg, trots att Mere utvecklats otroligt mycket. Men jag har tänkt så, att känner jag för det så tävlar vi och känner jag inte för det så låter vi bli! Vi måste inte tävla.
Men samtidigt tycker jag att tävlingar kan få en att vilja framåt hela tiden, man har något att träna för, något att jämför med och förhoppningsvis se fram emot. 
Nu har jag inte fixat licens till varken mig eller Mere än, inte ens bestämt vilken klubb jag ska rida för, men ja..vi får se!
 
Video från en lokal täling i hmm, juli kanske. Tvärstopp vid ingången! Men såå duktig! <3
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela