Surhäst...

Publicerad 2013-02-10

 
 
Hade ju som sagt utsläpp idag. 
Mere fick en tur innan hon kom ut i hagen och gud vad hon var på dåligt humör idag! Först red vi ut en sväng, jätte tjaffsig, accepterar inte när man tar i henne. Slänger sig om man håller i henne lite hårdare. Sist vi hade detta problem var i somras, så ja, det är på den nivån vi är nu...
Eftersom det inte alls var ett dugg bättre när vi kom tillbaka till stallet svängde i istället in i paddocken. Mere vart inte gladare direkt.. Bara gick emot tygeln, slängde sig när det inte passade, totalt vägrade ta ett fint stöd på bettet. Red där en stund tills hon kändes lite mer som hon brukar och fick stundtals en fin känsla, men absolut inte bra!! Så det kändes inte alls kul..
Men en sak gör att jag inte deppar ihop helt och det är att varje gång vi har haft ett rejält bakslag så har det, bara vi kommit över det, gått otroligt mycket framåt efter det! 
Vissa hästar verkar ha en ganska jämn utveckling, lixom går lite fram, står lite still, tillbaka lite. Mere har varit väldigt upp och ner. Och när det vart dåligt har det vart JÄTTE dåligt, men samma sak när det gått bra! Man känner sällan att det lixom känns bara "okej" utan det är antingen eller. Så jag antar att vi kommit in i en liten svacka (eller stor) vi får se!
Jag tror att det vart tillbaka nu när jag började kräva mer av henne, bla mer stadig form. 
Men en sak kände jag idag som jag inte funkat tidigare med Mere. Och det var att jag kunde pressa henne lite mer, kunde kräva att hon skulle lyssna och liksom få igenom det. Tidigare har hon bara blivit mer stressad, och när hästarna bara stressar är det svårt att lära dom något, så då har vi bara fått slutat, även fast jag inte alls känt att vi kom till den punkt då det känns okej att avsluta.
Men det funkade faktiskt idag, hon vart inte hysterisk eller värre utan hon vart ju som sagt inte bra, men bättre och skärpte till sig lite. Men såå sur, sprang o piskade med svansen och nej, fy! .
Hoppas på bättre humör från damen imorrn, för idag var hon inte trevlig!
 
Blackie får antingen ledigt idag eller så tar vi en skritt tur lite senare då vi ska till stallet igen med en stor höbal som dom ska ha i hagen.
Han är så grymt trevlig att hållas med, jätte lugn på morgonen när dom ska ut och går så snällt och lugnt så!
Så han ligger på plus iaf! ;) 
 
Men man kan ju inte vara sur på Mereli länge. Finaste!<3
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela