Solsken!! =)

Publicerad 2013-02-03

 
 
Kom precis ur duschen nu, imorrn är ju min andra skoldag, så kan man ju kanske känna sig lite fräch och iordning!
Börjar kl 9.00, ganska bra tid tycker jag, inte för tidigt och inte heller sent så man slutar senare på eftermiddan. 
Men imorrn ska jag ju till företaget som jag ska jobba extra åt kl 13.00, så ska dom visa lite maskiner och skriva lite papper. =)
 
För övrigt idag har det vart en sån otroligt bra dag, med fina hästar!
Jag hade ju utsläpp imorse, så efter det mockade jag och gjode klart till hästarna. Sen red jag Blackie, han började med att sköta sig bra, lite studsig just när jag hoppade upp.
Sen krävde jag lite arbete från honom, skrittade jätte fint!
Så då tyckte jag att jag skulle lägga in några halter, att bara stå still har han förstått nu, så halt på tygel skulle vi träna på, för hans tidigare halter är med huvudet rakt upp och fokus på något intressant. Så jag ville ha att han "släppte" lite och sökte sig lite neråt och framför allt accepterar att man tog i honom. 
Det gick inte jätte bra om man säger så. Han förstod inte alls vad jag ville eller vad han skulle göra utan började bara backa och studsa, lite sådär hysteriskt....
Så lite misslyckande där....ja hatar när man inte känner att man fått igenom det man jobbat på och satt och funderade och hade ont i magen över det hela vägen hem.
 
Så sen när vi nästan var vid stallet igen gjorde jag ett nytt försök. Stannade inte helt utan började med att skritta o ha honom på tygeln, sen ta en liten förhållning, så han saktade in och nästan stannade, bara att han inte skulle bita sig fast utan va lite mjuk. Och han är en smart kille vill jag lova!
Bara jag fick den där lilla chansen att få honom ta en halt och inte bara vara hård i munnen och kunde berömma det, var det inga problem, då fattade han det jätte fort. 
 
Men det är ofta det som är det svåra med hästar, och framför allt om dom är väldigt smarta och hittar på ideer, man måste verkligen både berömma och bestraffa direkt när det händer för att få en chans att lära dom rätt och fel.
Helst ska man nästan kunna "känna" hur dom tänker och gå efter det. Direkt när man känner att nu tänker den nått dumt tex eller nu försöker den verkligen förstå, eller nu tänker den rätt, ska man reagera direkt på det! 
Så efter jag fick igenom det med Blackie, var jag så nöjd, nu e de vell inga 10 poängs halter .....kanske, ;) men en liten halt med lite eftergift på tygeln!! Så duktig!
 
Mere då! Hon var bara så underbart fin idag så jag vet inte vad!! Men jag ska göra ett eget inlägg om Mere och våran tid tillsammans för igår, den 2 februari hade jag haft Mere i exakt ett år och ganska mycket ha hunnit hända på den tiden! Men som sagt, jag kan inte säga det tillräckligt många gånger idag, hon va så grymt fin idag! <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela