Skol(k)a typ...

Publicerad 2013-02-27

 
Nej ja skolkade inte egentligen. Jag klev upp, duktig som jag är, i tid och började göra mig iordning. Så skriver jag med en från klassen på facebook och han sejjer då att han inte ska till skolan för att det är "åka pulka-dag". Och vad är det? Friluftsdag! Det hade inte jag fått reda på, fatta vad hemskt att komma dit i vanliga kläder så ska man åka pulka eller vad??
Nej så jag hoppade faktiskt över skolan idag, istället jobbade jag klart med engelskan. Vi ska ha redovisning imorgon, så allt är färdigskrivet, men sen ska vi som sagt redovisa, utan att läsa direkt fån pappret..så skulle ha behövt övat lite mer på det, skrivit stödord m.m. Så vi får vell se hur det går.
Åkte iallafall ut till stallet så jag hann rida i solskenet! 
Blackie fick gå en ny runda idag, med spännande saker att kolla på. Vid ett ställe är det ganska smalt, husen och staket m.m står på båda sidor väldigt nära vägen dessutom står det en massa gammalt skrot och skit där också, mycket grejjer alltså! Och så var det en gubbe som stod och höll på med sin soptunna en bit längre fram och på det kommer det två hundar springandes på tomten alldeles brevid vägen och skällde. Sen mitt i allt kommer det en häst bland dom där hundarna. Och ja... Blackie ville vända (haha, kan jag förstå!!) men jag vände bara tillbaka och vi kom förbi och han skötte sig hur bra som helst! Lite tjaffsigare i munnen idag, men tror det kan bero på att det var mycket nytt osv. Men tror det ändå är bra att han får utsättas för just den typen av saker. Han var lite osäker och tyckte det var lite läskigt, samtidigt som han då testade att vända. Så då fick jag både igenom att vi ska gå förbi även fast det är obehagligt och att han inte får vända plus att vi kom förbi helskinnade vilket gör att vi kan bygga upp tilliten lite. Jag vill ju givetvis att han ska lyssna på mig och göra det jag vill, men också att han ska lita på mig. Viktigt i början är ju då att man inte gör saker som kan gå väldigt fel, utan att man börjar med enkla saker som i princip inte kan gå fel! Som att gå förbi lite otäcka saker. Oftast blir hästar också tryggare om man, för det första visar att dom inte kan komma undan med saker, utan att det är jag som bestämmer så dom behöver inte ens testa. För det andra, att man visar dom att det inte finna någon anledning att ens ifrågasätta, för att man ser till att saker inte går fel. Så att hästen mer tänker "okej, säger hon att det inte är farligt så är det inte det) Nu kan man ju givetvis aldrig veta det men ja...
Mere fick gå ut och galoppera på lite! Hon var såå otroligt fin idag så det är sjukt. Som vanligt lite tjaffsig men. Jag tänkte iallafall träna lite till terrängen på tempot. Man måste kunna gå lite fortare än samlad galopp utan att det inte går att kontrollera hästen. Att hon ligger på lite gör absolut inget, men hon får inte köra upp huvudet och bli okontaktbar eller bita sig fast och bara springa. Så började lite försiktigt i galoppen och drev på, Mere ökade lite med samma stöd på tygeln. Ökade lite mer, samma sak. Ökade mer, samma sak, hon bara gick med huvudet lugnt och fint neråt. Kunde driva på, sakta av, fatta ny galopp, galoppera på, halt. osv. UTAN hysteriska utbrott. Jätte duktig!! Så cool och trevlig i munnen i lite snabbare galopp har hon aldrig varit så det känns så jäkla bra! Idag skötte hon sig dessutom jätte bra på hemvägen och i boxen efter ridturen. Egentligen ska jag vell inte ens behöva nämna det här, men lite beröm måste hon ju få! ...för det lilla... ;)
 
Mere efter ridturen! Lyckades än en gång fånga ett kort på Mere där inte öronen ligger halvt bakåt, eller hon ser dötrött ut! Älskar denna häst såå otroligt mycket! <3
 

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-02-28 16:51:04

Hon ser nöjd ut! :)

Svar: Mm! =)
Alexandra None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela