Sjuka hästar. (inte nu alltså) =)

Publicerad 2013-02-12

 
En av dom absolut värsta sakerna jag vet är när man känner värme eller svullnad i benen. Nu pratar vi alltså hästben! ;) Jag blir så jäkla orolig! Oftast är det ju faktiskt att dom har överansträngt sig lite, eller råkat få något litet sår eller gjort något i hagen. Men i vissa fall kan det vara allvarligt. En senskada eller liknande är något som kan förstöra mycket! Hästarna blir ju oftast helt bra igen, men det tar tid! Jag är livrädd för att Mere ska få nån större skada! Blackie har ju nu haft en senskada men senan både ser ut och känns bra. Haha, det var det jag skulle komma till!
Har oroat mig över hans ben sen igår. Han var ju lite knövlig under ridturen, och jag tyckte att senan kändes mer varm än normalt efteråt, men den var helt kall idag, kändes jätte fin! Så nu kan jag pusta ut igen! =) Finns det något bättre än att känna på fina kalla hästben!? ;) Tror inte det!
Ibland tror jag man känner efter lite för noga, jag kan sitta och känna på benen fram och tillbaka, fram och tillbaka, och till sist inbillar man sig nästan att det är varmt, där är det pytte lite svullet och ni vet, överdriver så småsaker blir jätte stora! Sen är jag ju då i stallet 1 gång om dagen, oftast. Då under några timmar, men resten av dygnets timmar fram tills dess att jag kommer till stallet nästa gång kan jag då gå och oroa mig över sånna saker tex, liten svullnad, ett sår, värme nånstans, hästen verkade lite trött osv. Sitta och läsa och kolla efter skador och sjukdomar på internet i flera timmar. Verkligen ha ont i magen för det och rita upp värsta tänkbara scenariot, som ni förstår blir det då ibland väldigt långa timmar tills man äntligen får komma till stallet igen och se om hästen fortfarande lever...
För att inte prata om när stackars Mere hade kolik känningar. Herregud! 
Dom nätterna kunde jag inte sova! Jag vaknade hela tiden, precis hela tiden! kollade på klockan och räknade timmar fram tills det att jag visste att nån skulle vara i stallet och morgonfodra. Jag tänkte att hittar man någon annans häst död ringer man vell iaf och informerar....-kanske... Och jag drömde om att Mere låg och rullade sig osv. Och ibland får jag bara sånna där tankar att, om det skulle börja brinna i stallet eller om någon skulle ta sig in i stallet och skada hästarna, eller hästarna skulle komma lösa och bli överkörda och jag gud vet allt! Jag får inte börja tänka så för min hjärna pallar inte! Så nej nu räcker det! Så! Båda hästarna var pigga och friska idag, fina i benen och åt som dom skulle. Fast Blackie hade fått ett litet broddtramp på ena fram... ;) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela