Morgon i stallet!

Publicerad 2013-02-09

 
 
Hade som sagt utsläpp idag, Sören var med för en gångs skull! Han har i princip jobbat varenda helg i flera månader nu, men den här helgen var han ledig. Haha, så då fick han följa med o slava i stallet! ;)
Gick väldigt smidigt!
Nu när jag går i skolan tar jag bara utsläpp  på helger, för jag vill inte stressa ut med hästarna på morgonen.
 
Började med att mocka, sen ut på skritt tur med Blackie. Han kändes väldigt lugn och harmonisk och jätte fin i munnen. Fortsatte att träna på halterna, det funkar bättre och bättre.
Började även träna lite på höger och vänster ställningar och att han, när man tar i tex höger tygel vänder nosen dit, och söker sig neråt och ett stöd på den "innertygeln".
Det är viktigt att det funkar innan man börjar jobba med stödet från yttersidan, som man vill ha. Mere och jag tränar fortfarande mycket på det!
Provade även lite flyttningar för skänkel med Blackie, han svarade bra på det! 
Även om vi nu bara kan skritta ska jag försöka lägga in mycket av det grundläggande arbetet där.
Ibland glömmer jag bort att dom faktiskt bara är 4 och 5 år! 
 
Mere fick en tur med både skritt, trav och galopp. Hon var väldigt tjaffsig. Alltså man blir ju faktiskt aningen besviken när Mere är såå otroligt mycket oroligare i både munnen och formen än vad Blackie är, som i princip just kom från galoppen...
Men ja, det är ju bara att träna. Man kan inte heller kräva hur mycket som helst av Mere, man får hela tiden känna av vart gränsen går, minsta lilla man tar för hårt i henne och trycker på med skänklarna flyger hon i luften. Samtidigt  är det ju där vi måste jobba hela tiden för att gå framåt i utvecklingen. Men man får försöka se på det positiva, hur långt vi verkligen har kommit! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela