Fredag.

Publicerad 2013-02-01

 
 
Kl 11.00 hade jag möte med ett företag i kga. Som det verkar kommer jag få jobba extra, (bra med kontakter!) det är då mest plogning vid snöfall och/eller sandning vid halka. Alltså lite mer jobba när det behövs, oavsett dag. Så får prata med arbetsförmedlingen och skolan på måndag får vi se hur man ska gå vidare!
På måndag då ska jag vara där kl 13 och lära mig ställena och lite maskiner, usch vad jag e nervös! 
 
Efter mötet åkte jag och Sören till stallet där vi fixade iordning till hästarna.
Och jag tog en snabb tur på Mere. 
Gud vad det känns att jag har vart sjuk, orkade inget!! Så det vart mest skritt och lite trav för Meres del. Vilket inte gjorde så mycket för det var stenhårt i backen!
Hon var lite halvtjafsig i mun, så det e nog en sak vi ska börja jobba ordentligt med nu, att hon går i form hela tiden! Inte slår upp med huvudet vid övergångar eller när hon känner för det. Så aningen större krav på formen hos henne från och med nu alltså!
 
Sen red jag och Blackie ut tillsammans med Cissi & Medina och Sören & Nikita.
Han skötte sig helt okej!
Ibland blir han lite studsig och trampig. Ja, ja vet inte riktigt va man ska kalla det, men som sagt han skötte sig oväntat bra efter att ha stått så pass många dagar.
 
Provade pessoat på honom idag, just för att han ska bli lite mer känslig, han är lite hård i mun och lyssnar inte så alert som jag vill och skiter oftast i om jag tar i honom utan går o kollar överallt med huvudet upp i det blå. Och visst det är okej i början när det är mycket nytt, men nu tror jag bara han mest vill slippa jobba och gå i form. Och jag vill inte behöva bli hård i handen för att få en reaktion. Så lite mer intresse från hans sida, tack!
 
Han tog bettet bra, men i början när jag krävde någon slags form på honom och han inte "kom undan" vart han lite grinig och tyckte att bettet var lite skarpt. Men efter ett tag började han grejja med det och kändes riktigt mjuk i munnen. Ja nu krävde jag knappt mer än att han bara inte skulle gå med huvudet rätt upp, men en bra början!
 
Vi tränade också på att stå still, det kan vara väldigt svårt! ;) Blackie är inte alls lika på och framåt hela tiden som Mere tex. Men han har lite problem med just att vänta..
Men när jag rider brukar jag försöka lägga in lite småhalter, (så jag började med Mere) där man bara stannar, och väntar tills han står helt still, alltså inte trampar runt en massa, och när man precis nästan känner att han börjar tänka " vad vill hon" och står still och ja, funderar, bara någon sekund berömmer man och driver på framåt.
 
Första gången vart det mycket tramp och studs och en väääldigt kort halt, men sen gjorde jag ytterligare några gånger, och tredje eller fjärde gången kände man verkligen att det bara gick upp för honom "Jaha, va det bara så här jag skulle göra". Gångerna efter det ställde han sig still och väntade på att jag skulle driva på framåt. Och det är precis det som är meningen!
Dessa halter var nu bara några sekunder långa, men gud så söt han var med öronen spetsade framåt som en liten ängel och bara väntade!
 
Imorrn blir det något liknande med hästarna!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela