Är på så otroligt bra humör!!

Publicerad 2013-02-16

 
Och det har givetvis en anledning! Och det är att mina två hästar är så otroligt fina och skötsamma!! ;) Båda ligger på plus nu! Inte ofta det händer! ;)
Alltså hur det går i stallet och med ridningen påverkar mig verkligen utanför stallet också, fast det tror jag dom flesta som håller på med hästar känner igen sig i. Lixom går det bra, då kan inget få en på dåligt humör, men går det dåligt så tänker man inte på annat!
Blackie skötte sig otroligt bra ända från att jag tog in honom från hagen tills jag släppte ut honom igen. Stod hur lugnt som helst på stallgången, blixtstilla när jag satt upp. Han gjorde två försök att vända vid "bråkstället" men jag vände bara tillbaka, så var det inget med det. Vi red upp till trevägskorsningen, jätte fin hela vägen och vi travade!!! Haha, typ 20 m, men endå!! XD Lika lugn och fin på hemvägen och det man absolut blir gladast av, han bara står och väntar i halterna, inga dumheter eller hysteriska ryck! Åh vad man blir lycklig när saker funkar! Speciellt när det är det vi tränat på! Så duktig så! <3
 
Mere fick gå ut o galoppera lite. Vi red upp till trevägskorsningen och påvägen dit värmde vi upp med svåra dressyr rörelser!! Nä, men faktiskt, vi galopperade på ena sidan av vägen, flyttade för skänkel till andra sidan av vägen, och där gjorde vi ett galoppombyte, lixom direkt när vi kom rakt. Så jäkla duktig häst. Nu kan jag ju inte påstå att det är världens snyggaste galoppombyten, men hon börjar förstå vad hon ska göra. Ibland har hon inte sån koll på vart dom fyra benen tar vägen, men hon gjorde några riktigt fina byten!! Men formen ska vi inte prata om....;), när vi kom fram till korsningen fortsatte vi till vänster. Där är en lagom kuperad svängig väg för att träna galopp på. Nu tänker jag alltså för att träna till terrängen. Vägen där kan man likna lite som en terrängbana, med lite svängar och upp o ner osv. Mere blir ju lätt lite stressad i galoppen, framförallt när man galopperar på lite mer. Nu kan man ju inte säga att vi kom upp i några jätte farter, men om man jämför med den galoppen vi normalt har när vi rider ut, vilket typ är jätte kort galopp till arbetsgalopp. Så lite mer tempo än normalt. Hon kör gärna upp huvudet när vi ökar lite, så det gäller att hela tiden sitta och känna och ABSOLUT inte dra i henne! Hela tiden släppa efter, även om hon blir stark och det känns som hon bara biter tag i bettet måste man släppa! Sandra, som red henne när hon stod på Täby gav mig det tipset, men det tog väldigt långt tid innan jag verkligen vågade släppa helt!! Men som sagt, nu funkar det helt okej. Vi kunde galoppera på lite, ta tillbaka, gå saktara och öka, så det kändes riktigt bra och hon går faktiskt i jätte fin form oxå! Mere verkade nöjd efteråt!
 
Så två underbart fina, lyckade turer idag, kan inte bli bättre!! 
Och imorrn händer det spännande saker för Mere. Vi ska iväg på en pay and jump! 80 och 90 cm ska vi hoppa, så får vi se hur det går! =) Uppdatering kommer givetvis efterår! ;)
 
 

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-02-16 17:36:30

Lycka till imorgon, jag håller tummarna! Kul att höra att det går framåt med Blackie också, känns så otroligt bra att han fick komma till dig. :)

Svar: Taack! Va roligt att höra! =)
Alexandra None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela