Dressyrträning

Publicerad 2013-12-05

 
Ja, vi lever. Väldigt dålig uppdatering här...
Men det har hänt lite grann iallafall, Blackie har vart iväg på träning för Anna. Och det gick faktiskt bra att åka med honom, inga stora grejer han höll på med i transporten, förutom att man såg att han inte var helt nöjd, men han vänjer sig nog allt eftersom. När vi kom fram skötte han sig helt ok. Sen när vi kom in i ridhuset låg det en jätte läskig slang vid kanten, så då totalvägrade han att gå till det hörnet. Det är typiskt Blackie han ser nått som e lite läskigt, och då början han hoppa och sparka bakut, osv. Och jag vet ju att han egentligen inte är speciellt rädd, för han är rätt cool sådär. Så då får vi bråka lite, men tillsist skärpte han sig. Jag sa till Anna att jag ville att vi skulle träna på att flytta för skänkeln och att han i galoppen alltid går med bakdelen inåt. Så vi började med lite skänkelvikning, och jag fick lite tips där. Sen jobbade vi nästan bara med att rida i öppna och min sits. Framförallt har jag en högerhand som jag måste lätta mer i. Men de e ju så svårt när man lagt sig till med massa dåliga vanor!
Vart mycket galopp på volten där jag skulle försöka styra in honom i lite öppna och få bakdelen mer rakt under. Men det går ju inte att lita på Blackie direkt, för rätt som det är blir det en tvärnit och bakut och pip. Sen driver man på fram och han går lika fint igen. Vi fick två varv på volten där han var tvungen att testa om han kunde få av mig för det vart lite föör jobbigt. Haha, som ni kan se på filmen... Väldigt nöjd, som vanligt, med lektionen. Tycker man får så himla mycket hjälp! 
 
 
 
Så mycket träning efter lektionen har vart i just öppna. Och vilken skillnad det har blivit! Han svarar så mycket bättre på skänkeln och flyttar jätte bra! Nu kan vi rida helt rakt i galoppen, jag får vara med och peta in bakdelen lite, men förut var han bara så nochalant och svararde inte alls. Bra med speglar i ridhuset när man ska träna på det! Överlag har Blackie jobbat på riktigt bra! Även om han blir lite trött och tycker det är jobbigt, kämpar han på  och gör det man ber honom om! Han kommer bli en riktigt fin häst! Eller ja, det e han ju redan , men ni fattar! ;) Jag tycker han har växt väldigt mycket i sig själv. Det är absolut inga problem att ta in honom själv och ställa honom på stallgången. Han står så snällt så! Han är inte heller lika orolig över att vara själv utan sköter sig riktigt bra! Duktiga killen! <3 
Jag har även hoppat hästarna. Jag ställde mest bara upp lite hinder för att dom skulle få hoppa lite, så inget avancerat vart det. Men båda fick iallafall hoppa vattenmatta. Mere hoppade direkt, men Blackie var tvungen att kolla lite extra. Blackie har börjat bjuda riktigt fint på hindrena, ibland lite väl mycket, för då springer han bara mot hindret och lyssnar inte riktigt på förhållning, men det blir nog bättre ju mer vi hoppar. Haha, sen vet jag inte va han fick för ryck, bara sparkade bakut innan ett hinder och fortsatte tills långt efter...endå lyckades han komma över hindret.
Mere ska ju allt gå så fort med. Mest problem är ju när vi landat, då bara drar hon iväg. Det spelar kanske inte så stor roll när man bara hoppar enstaka hinder, men kombinationer. Men jag har börjat gjort så, att drar hon bara, tar jag tag i henne ordentligt och sen fortsätter. Sen blir det oftast en stor skillnad nästa gång vi kommer där, då väntar hon mer. 
 
Här kommer film från hoppningen.
 
 
 
Blackie har oxå vart med på en hopplektion, i söndags. Perfekt för honom, dels att komma in lite mer i hoppningen, men framförallt hoppa med andra hästar, vårat största problem på tävligar. Och på måndag är det hoppträning igen, då ska båda vara med! Så himla roligt att vi kommit igång med hoppningen nu! 
 
 

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2013-12-05 17:51:57

Båda ser jättefina ut, men guud vilken skillnad det är på Mere! En helt annan häst än sist jag såg er hoppa.
Det ska bli spännande att se er på tävlingsbanorna 2014, jag tror ni kommer utvecklas enormt under vintern.

Svar: Va roligt att du säger det! Jag tycker oxå att det har blivit stor skillnad på henne. =) Det hoppas jag verkligen!
Alexandra None

Postat av: Lovisa

Publicerad 2013-12-06 20:51:13

Guud va fina ni är!! Du är så duktig Alex! <3

Svar: Tack! <3
Alexandra None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela