Fälttävlan, Trossnäs 3 Augusti

Publicerad 2013-08-03

 
Hemmaklubben, haha, som inte känns så hemma för oss. Men det är den klubben jag tävlar för iaf. =)
För en gång skull kom vi iväg i tid och hade allt under kontroll (tex program m.m.. :)) Den här tävlingen delade dom upp på två dagar. Så idag red vi dressyren och hoppningen och imorgon blir det veterinärbesiktning ocg terrängen.
 
Dressyr, debutant 2011: Som sagt, hade lagomt med tid att rida fram på. Mere kändes vell sådär..inte jätte fin, men ok. Väl inne på banan gick det skit. Flera gånger slog hon upp med huvudet och hon var bara allmänt tjaffsig. Och jag kände bara på banan att det skulle vara våran värsta dressyr nånsin...eller näst värsta kanske.. (har ju endå ridit på 44% en gång.....vilket jag hoppas aldrig händer igen..) Iallafall, katastrofalt! Verkligen inte nöjd. När vi kom till transporten hade vi god tid på oss innan hoppningen så då kollade jag på videon, och det såg inte ens hälften så dåligt ut som det kändes. Hon ser stabil ut i formen och vi gör det vi ska, men några små missar som sagt... Och sen på väg till hoppningen hämtade vi ut protokollet, 60,25%!! Ja, i andras ögon e det kanske inte så bra, men för att vara jag och Mere! Vår bästa dressyr nånsin!! Så himla roligt! =) Egentligen hade jag lovat mig själv att den gången vi får över 60% skulle jag lägga ut videon på dressyren...men nej, jag tror det får vänta tills det inte ser helt förjävligt ut.. ;)
 
Hoppning 95 cm: Mere börjar kännas riktigt säker i hoppningen nu, kollar aldrig på något och börjar lyfta ok på benen också. Hon blir ju alltid lite hetsig och på sådär, men inte helt okontrollerad längre. Den här gången lät jag henne ta större språng hellre än att vi hoppa av för nära, och jag tycker också att hon hoppar betydligt mycket bättre då och jag slipper sitta och ta i henne så mycket. Tyvärr gick det lite för fort efter 7:e hindret och jag fick inte tillbaka henne så kom in lite stort i kombinationen så rev på B hindret. Annars bra runda! Men 4 fel då.
 
 
Men jag tycker ändå det känns bra, för Mere har vart rätt så jämn resultatmässigt om man säger, vi har vart felfria eller revit något/några hinder och legat på ungefär samma procent i dressyren. Tycker det e jobbigt om det ena tävlingen går jätte bra och sen nästa skitdåligt. Då har vi en bra "bas" att jobba utifrån så at sejja. =)
 
När vi var klara där åkte vi till terrängbanan och gick banan. Ungefär samma bana som jag ridit tidigare, för två år sedan, då jag hade Sequel. Så inget nytt direkt, Men för Mere är allt nytt, eller ja, vi var där för typ över ett år sedan på några träningar. Men annars. Tycker dom har en ganska lagom utmanande bana med mycket olika typhinder. Lite orolig för vattnet, för det är ett hinder som man hoppar mot vattnet, det står ju inte precis framför, men det hamnar ju så att Mere ser vattnet bakom hindret när hon ska hoppa. Även en del andra små kluriga hinder, smalhinder bla. Har hört att det kan vara lite svår att klara tiden, men där har jag inte direkt några krav, utan kan jag rida på gör jag det, annars får det ta den tid det tar helt enkelt. Men hoppas på en bra och trevlig runda iallafall! 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2013-08-04 22:25:07

Åh gu va kul för er att få den procenten, grattis!! Så kul att se det gå framåt för er :D
Det såg jättebra ut på filmen också!
Jag måste komma o fota nån dag :)

Svar: Taack!! Ja helt ofattbart att vi fick det!! Ja det måste du verkligen göra!!
Alexandra None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela