Vilka underbara, fina hästar jag har!

Publicerad 2013-04-05

 
Idag har vart en helt underbar dag verkligen! Började med jobb och sen direkt till stallet. Men jag har så svårt att ta det lugnt utan stressar ofta och vill fixa allt så fort som möjligt för att hinna med allt. Så idag försökta jag bara göra allt utan att tänka på tiden för jag hade verkligen inte bråttom, då vi slutar tidigare på fredagar, så slutade halv 2 idag och kunde stressa ner lite och fick en så otroligt bra dag! 
Mockade och fixade allt till hästarna först, sedan red jag Blackie han har blivit så lugn i stallet och står snällt och väntar medans jag gör iordning honom, (förutom att han blir lite sur när jag drar sadelgjorden). Står helt stilla när jag sitter upp och jätte duktig och väntar tills han får gå. Vi red ut och travade en ganska lång sträcka. Annars när jag travar, gör jag mycket halter, övergångar m.m. Men idag ville jag alltså bara att vi skulle trava framåt. Men jag ska tillägga att jag var extremt noga med att han skulle vara mjuk och ta stöd på bettet, han får absolut inte bita sig fast, för det är då han hittar på dumheter istället för att koncentrera sig på mig. Så redan från början när han tog tag lite i bettet tog jag tag tills han mjuknade. Och han var så himla fin och duktig och koncentrerade sig på mig trots att vi red på en helt ny väg. På hemvägen galopperade vi också lite längre än vanligt. Just när man fattar galopp ute, gör han en fin fattning, men sen hoppar iväg några galoppsprång, innan jag kan ta tillbaka honom, och få honom i form. Sista biten skrittade vi hemåt LUGNT och FINT. Tycker det är viktigt att han varje gång ser att det ska gå lugnt på hemvägen, där han ska kunna slappna av. Så himla fin är han! <3
Mere fick gå på ridbanan idag, med vanligt tredelat bett och i "tävlingstränset". Haha, jag har ju mina saker som jag ska ha till tävling som jag ska hålla så rena och fina, så då vill jag inte att dom används till annat än just tävling. Men jag har ju själv insett att man helst ska träna i samma utrustning som man ska tävla i, annars blir det ju inte som på "träning" när det väl gäller. Mere skötte sig jätte bra. Fick ett fint stöd på tygeln och jag kunde till och med sitta ner i traven...ibland! Haha, det ni! Nä, men jag kan verkligen inte sitta ner i trav och Mere har ju inte världens mjukaste gångarter heller. Men jag har ju märkt att har hon ett fint stöd och blir mer stabil i gångarterna är det tusen gångr lättare, men ja.. Jag får träna på det helt enkelt. Tur att man inte behöver sitta ner i i debutantprogrammet. Vi red igenom delar ur programmet och hon kändes väldigt sammarbetsvillig och positiv. Gjord några fina halter där hon lyssnade och VÄNTADE, även några fina travökningar tycker jag. Och faktiskt så ser jag fram emot tävlingen, just som det känns nu. Dressyren alltså, Hoppningen går som den går och terrängen får vi se om vi får rida. Men dressyren har jag ju haft ont i magen av...typ! Men ska som sagt bli roligt nu tycker jag! På slutet kändes hon lite stum och tog inte riktigt stöd, men det är typiskt Mere att stressa upp lite mer på slutet, men det var ingen stor sak så gjorde inte så mycket. 
Imorgon har vi arbetsdag i stallet, hoppas på fint väder!
 
Mina älsklingar! <3
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Cissi

Publicerad 2013-04-06 19:19:35

Där ser du!! Kämpa på och RID så brukar det funka!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela