Liten snabb uppdatering!

Publicerad 2013-04-10

 
Blackie: Måndag; Gick i paddocken. Var inte direkt fokus på något speciellt. Känns lite så med honom nu, han kan dom grunderna som jag vill tex; halt(stå still), galoppfattning, flytta för skänkel, gas/broms m.m det allmänna om man säger så. Så nu känns det bara som vi helt enkelt behöver tid att lära känna och förstå varandra mer. Men givetvis utvecklas vi ju under tiden. Han kändes iallafall fin, trevligt stöd och lyssnade. Vi fick även sällskap av två andra hästar, så det är bra träning att rida tillsammans med flera hästar på ridbanan.
 
Tisdag; Blackie fick gå ut och trava/ galoppera den lite längre turen. Det är ju lite mer konditionsträning. Jaa, okej han har nog rätt bra kondition och vi rider inte så långt så han skulle bli trött, men det är början på! Meningen är ju bara att han ska få komma ut och bara gå och tänka framåt. Redan från början var han okoncentrerad och lite tjaffsig. Vi travade bortåt, och på hemvägen skulle vi galoppera. Men då började Blackie med det vanliga, att jag inte får ta i honom. Så antingen skulle han springa med huvudet rätt upp eller så vart det tvärstopp. Meningen var att vi skulle gå i en väldigt sakta galopp, där han lyssnar på tygel. När jag "bara" ska galoppera, kondition eller en längre sträcka brukar jag jämt rida med s.k brygga. Att man håller i båda tyglarna samtidigt, haha... Jag menar att man har dubbelfattning på tyglarna, givetvis, lägger dom i kors, ja, svårt att förklara! Man får så mycket mer att säga till om då  och man blir själv så mycket stadigare. När han började slå med huvudet tog jag i yttertygeln och tryckte med ytterskänkeln inåt, för att få honom på ytter sida (beroende på galopp). Och han gav med sig fort, och då blir han så himla fin alltså! 
 
Onsdag; Paddocken. Red bara igenom honom lite, inget speciellt. Han skötte sig super idag! Och har förresten gjort ett bra tag nu, har inte alls hållt på och ska vända eller dumma sig. Ibland känner man att han börjar tänka bakåt, men då visar jag bara bestämt att vi ska fram och då går han. =)
 
Mere: Måndag; Paddock, på vanligt bett (dressyrtränset) gick helt ok. Red igenom delar ur programmet och försökte fokusera mycket på att hon ska vara med, och snabb att lyssna. Tex halter, hon ska inte gå 2 meter till innan hon stannar. Eller göra nått halvdant skritt/trav. Från trav ska det vara SKRITT på en gång. Tycker hon vart riktigt alert och snabb på hjälperna. Vilket även kändes idag!
 
Tisdag; Paddock, red på pessoat. Rider ofta på det, för rider jag bara på vanligt bett blir hon efter ett tag bara stark och tjaffsig.Och det vill jag inte.Men vi red mest galopparbete. Haha, ska lära Mere att göra piruetter, så det tränade vi också lite på.  =) Men hon blir lätt för framåt och orolig i munnen. Väldigt samlad galopp överlag det passet. 
 
Onsdag; Red även idag på ridbanan. På vanligt bett. Ett tredelat eggbett. Mere verkade trivas väldigt bra med det. Idag tränade vi mycket på formen och stödet, som man sällan får av Mere. Men det kändes faktiskt jäkligt bra. Men jag e lite för mesig med henne ibland och jag driver alldeles för lite! Så ska definitivt höja kraven på henne. Och som jag skrev, vi körde mycket övergångar och hon svarade snabbt på en gång för hjälperna som vi tränade en del på i måndags.
 
Imorrn får vi se vad vi hittar på! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela