Hoppning!!

Publicerad 2013-04-12

 
Jag har glömt bort hur otroligt mycket jag älskar att hoppa! Dom senaste åren har jag inte direkt haft en häst att träna seriöst med, utan det har vart mycket grundutbildning och enkel hoppning. Givetvis hade jag ju Mere att träna med förra året, men då hade jag inte sån kontroll på henne, nu har hon blivit starkare och kan korta och länga galoppen och framförallt är hon inte lika stressad. Idag vart jag påmind hur kul det är med hoppning! Tyvärr vart det inga bilder eller filmer, trots att det var folk där, för det var så trist väder..
Blackie fick hoppa bara lite grann. La upp ett litet kryss med travbom framför på långsidan och en liten oxer på diagonalen. Han var lika okomplicerad som sist, men lite nonchalant. Över det lilla krysset klev han bara vissa gånger. Men några hopp fick vi till. Men tror vi behöver lite mer tempo för att han ska ta i lite och det vågar jag inte riktigt än, med tanke på hans sena. Jag tror egentligen inte att det är någon fara alls, för den har varit helt kall och ren under hela tiden jag haft honom, men för säkerhets skull! Annars var han fin och mjuk, lyssnade bra och skötte sig bara allmänt bra. Cissi & Medina var också med på banan och hoppade lite. Medina har inte alls hoppat mycket, men dom var duktiga! När Blackie var färdig hoppad, fick jag hoppa Medina lite. Dessutom första gången jag satt på den hästen. Vilken fin häst! Och vilken trav! Jag har ju mest ridit dessa små hetsiga fullblod, lite skillnad på gångarter. Inte ofta jag sitter på en sån häst. Jätte kul iaf! Medina hoppade helt ok! Sen red jag kanske inte henne superbra och fick henne inte riktigt upp och framåt, men såå roligt! =)
 
Sen var det ju lilla Meres tur. Min fina tjej! <3 Red på samma hinder som dom andra. Fast höjde lite. Mere är ju oxå lite nochalant, skiter i att hoppa ordentligt och ta i, utan slänger sig bara över. Så tyckte det var dax att höja lite så hon får lite mer krav på sig. Hon rev ett x antal gånger, och jag red inte ordentligt. Har ibland den känslan med Mere att när man kommer emot hindret blir hon mer "uppåt", tar man i henne står hon bara på stället, driver man blir det sken...typ.. Men idag fick jag henne tillslut att ta tag i hindret och kunde samtidigt hålla i henne. Lite mer tryck, och tillsist fick hon några bra hopp! Cissi var med och coachade, tack för det! Det är alltid bra att ha någon kunnig bredvid som ser vad som händer och som ser vad man kan göra bättre. Är otroligt stolt över Mere idag iallafall. Och hon har aldrig en tanke på att vägra eller inte bjuda på hindret. Men det är också en sak som jag vill att hon ska behålla, och då är det viktigt att man inte börjar hoppa för högt för fort så att hon blir osäker m.m. Nu verkar ju inte Mere ha någon direkt självbevarelsedrift över huvutaget, men ja...min lilla hoppetossa! <3
Dessutom var hon inte alls stressad idag, utan kunde lugn stå still mellan hoppen utan att slå med huvudet eller grejja med bettet, och det är nästan det absolut bästa! 
Stolt över båda mina fina hästar idag! Imorrn har jag utsläpp i stallet, då ska båda få gå ut på en lugn tur. Sen på söndag skulle jag egentligen oxå ha utsläpp men fick jobb i Hasselfors 6.00-16.00 så då var Felicia i stallet så snäll och tog det åt mig. =) Mere & Blackie får nog ledigt då. =) 
 
Fina Mere! Gud vad jag älskar denna häst! <3
(Korten är inte från idag). 
Lovisa är fotografen.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Cissi

Publicerad 2013-04-12 22:28:48

Ha ha... kunnig jag nää!!! Men roligt att du kunde hoppa min dressyr häst. Kul att se henne ifrån backen. Hon såg trevlig ut!!! Sen är det alltid kul att stå brevid och hjälpa till. Lite har väl fastnat genom åren...!! Mere var så fin när hon fick till sprången ordentligt! Du måste börja lita på henne!!!

Svar: Joooo, du är kunnig!! Och jag tror det är ganska mycket som fastnat genom åren du! =) Haha, ja, vi får fortsätta träna, o försöka hoppa lite oftare. =)
Alexandra None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela