Lördag, 12 Februari

Publicerad 2011-02-12

Jag sov riktigt skönt inatt. Somnade vell av ren utmattning!

Upp runt halv 7 så åkte vi till Täby, där jag hjälpte Henkes mamma Ylva och Johan (som jobbar där) lite i stallet innan jag skulle till det skrämmande Ascotrummet! Men med bra beskrivning från Ylva hittade jag dit utan problem.

Kl 9 började kursen med reglements kunskap, helt okey faktiskt!
Sen bar de av och kollade vågrummet och Cicci som håller i kursen berättade om hur de funkar med ut och invägning osv.
Sen min favorit... "Plastic Wonder". En mekanisk häst, (lite konstigare, stötigare, tråkigare och för att inte sejja jobbigare) än att rida en vanlig häst.
Folk som aldrig provat galopp kan nog inte ens tänka sig hur jobbigt de e att rida, jag förstod att de va jobbigt innan jag provade galopp, men sååå jobbigt, aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tänka mejj de!
De e verkligen ett riktigt träningspass för hela kroppen ink. kondition.
Benen känns som spagetti efter 2 min!

Första passet på Plastic var mest att man skulle rida som ett löp och Cicci kollade sitsen balansen osv, gav lite råd och tips.
Sen var de Kostrådgivningsföreläsning, ojj ojj ojj vad man skulle äta många måltider på en dag, dricka mjölk, äta nyttiga fetter och långsamma kalorier. Frukt och grönt i massor. Men hur ska man ha tiden och orken för de?
Ja, ni som känner mejj kan nog förstå att hon vart en aning orolig ang. min så kallade "kost".
Men till mitt försvar va inte jag den enda med...mindre bra matrutiner.
Galoppen e ju lite så att man helst ska vara urstark väga så lite som möjligt och orka så mycket som möjligt.
Men man skulle kanske försöka äta lite nyttigare?

Sen var det Plastic....igen. Vi fick rida som ett löp och öva på att byta spöhand, ta av glasögonen, och korta tyglarna osv.
Ja vet! De låter som rena nybörjar lektionen, men de e de faktiskt inte. När man ska rida ett löp i tävlingstempo med i snitt 10-12 hästar runt omkring en finns de lite speciella sätt man byter spöhand och kortar tyglarna på. Sen har man kanske på sejj 3-4 par glasögon beroende på hur lerig banan e, så när de blir helt svart framför ögonen e de dax att ta av sig första paret glasögon osv. Men de va kul! Men som sagt, Plastic va INTE min favorithäst, ingen Nakina direkt";)

Nu ska jag sova! och ladda för de där jäkla fystestet imorgon, fasen va ja e orolig för de, fast kuggar ja e de bara att springa om senare, värre för dom som ska rida upp imorgon och har med sejj häst o allt. Kuggar dom får dom inte rida upp alls!

Så kl 9 imorrn springer jag i mina nya joggingskor på Solvallas travbana, önska mejj lycka till!

Kommentarer

Postat av: Päivi

Publicerad 2011-02-17 14:54:56

Övning ger färdighet... om du tränar på att äta nyttigt i ett par veckor så kanske det går av bara farten till slut. Och lycka till då

Postat av: Mia

Publicerad 2012-04-14 13:12:52

Gumman..det är fan inte bara inte det där!! jisses..men du glasögonen..att ni inte kör samma som crossförarna?? de har som en liten genomskinlig film som de drar/rullar lite i sidan på så blir det en ny ren film att se genom igen....slipper ni dra av er par efter par......!? kanske vore ngt för galoppsporten det med ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela