Lördag, 28 November

Publicerad 2009-11-30


Jaha, va uppe någorlunda tidigt idag, va astrött och satt me mamma & mina småsyskon när dom åt frukost.
Och då äntligen! Kom de samtalet som jag försökt att nå så länge nu i veckan!
0361- Jönköping alltså! Åh vad spännande!

Ja, de var Elisabeth som ringde och hon sa att hon INTE hade ångrat sig, bara haft fullt upp, så troligtvis därför hon inte hade svarat.
Men nu antar jag att ni inte förstår någonting, iaf inte dom flesta av er!


«Så... förra lördagen var ja nämligen och kollade på en häst, i Jönköping ägare: Elisabeth(...just de!;)
Haha, iaf, de gick inte sååå jätte bra om jag ska va ärlig vilket jag ska vara.
Kort o gott så gick de skit!

Han är nämligen lite av en "problemhäst", uppfödd i ett steeplechase-stall på Irland 1998.
De är vell egentligen ingen som vet vad som har hänt, men han är lite skygg och rädd sådär, så jag vet inte om dom inte riktigt har vart snälla emot honom...
För Elisabeth sa att han hade vart jätte rädd när han kom till dom för ca 3 år sedan, och speciellt om bakdelen då. Dessutom såg det ut som han hade ärr efter slag på ryggen/ korset. Stackarn...=(
Han hade kommit till Sverige jätte mager och hade inte ens ett namn, bara ett nummer...
När jag pratade med Elisabeth gjorde hon klart för mig att: man kunde inte rida ut på honom, han kunde vara trälig att sko, blev lätt stressad, skygg och spänd, galoppen funkade inte alls. Traven och skritten funkade ibland.
Krävdes mycket tålamod och kärlek!


Iaf, vi red bort till ett ridhus ca 5-10 min skritt väg från deras stall och så visade Elisabeth honom i skritt och trav sedan var de då min tur!
Till en början gick det ganska bra, sen...då fick han nått ryck och sprang ut ur ridhuset, hoppade typ över några plattor och vi höll på o hamna i staketet, jag tappade stigbyglarna, sen bar de hem i en jäkla fart och jag fick verkligen inte stopp på honom!! Dessutom va de två 90° svängar som vi fan låg ner i!
Herreguud!
Tillsist stannade han iaf utanför stallet, så jag vände tillbaka och vi kom en liten bit, men då spårade de ut helt o hållet och han bara slängde sig i skogen och hoppade och for och ja, fy vad träligt!

Det gick som sagt jätte dåligt, MEN de positva var endå att Elisabeth tyckte att jag hade sett honom från hans absolut värsta sida och löste det bra. För hon var väldigt noga med vart han hamnade.»

Ja, så såg förra helgen ut!
Men nu då så ringde hon och sa att hon fortfarande ville låna ut honom till mig, och jag ville självklart fortfarande ha honom!
Så det var bara att komma och hämta honom när jag kunde, och med mitt tålamod blev det direkt!
Haha!
Så nu står han här hemma i Degerfors lille "Tilly" som då ska bli min stora stjärna!;)
Haha, näe då, jag ska ha honom på prov ett tag så får vi se vad som blir.




Thin Lizzy
1998

e: Filice DE Champeix
u: Palm Sunday

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2009-11-30 19:02:32

Vad fin :) Kul o jobba med något såntdär. Både för att testa sina egna gränser och för att kunna se en utveckling. Vad roligt Alex :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-12-01 21:44:13

de kommer nog gå bra!



han ser såå sööt ut me de dära fläckarna!

Postat av: Lovisa

Publicerad 2009-12-01 23:32:51

Så roligt gumsi :D Du kommer klara detta galant :) Inga problem!

Och du, Luftig galopp varre ;) <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Arkiv

Prenumerera och dela